Ideea unui joc de societate poate veni din variate
surse şi poate avea la bază o anumită tematică sau mecanică de joc. De exemplu,
în realizarea jocului de societate Stai
la coadă! a contat în primul rând tematica istorică, la care s-a adăugat în
mod reuşit mecanica de worker placement
(plasarea pionilor pentru a realiza diferite acţiuni de joc).
Ideea
jocului şi câteva cuvinte despre producătorul său
Stai la
coadă! este un joc de societate creat de Institutul Naţional al Memoriei
din Polonia având la bază anumite aspecte din istoria anilor 1980 din Polonia.
Institutul Naţional al Memoriei (Instytut Pamięci
Narodowej - IPN) din Polonia a fost creat pentru a ajuta la buna cunoaştere a
perioadei 1939-1989 din istoria Poloniei, un segment temporal marcat de două
regimuri totalitare, nazism şi comunism, care au răvăşit identitatea unei
naţiuni [1]. Institutul desfăşoară activităţi educative, de cercetare
şi diseminare a rezultatelor sale (arhivele institutului reprezintă ,,doar” 87
de kilometri liniari) şi de investigare a crimelor cauzate de regimurile
totalitariste. Echivalentul românesc este reprezentat de două instituţii:
Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria
Exilului Românesc (IICCMER) şi Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS).
Pe lângă conferinţe şi expoziţii, cărţi şi
articole publicate, IPN a găsit o altă metodă de a prezenta publicului istoria
perioadei 1939-1989: publicarea unui joc de societate ce valorifică istoria
anilor 1980 din Polonia şi în mod specific problema achiziţionării bunurilor de
consum din magazine şi mai ales ,,ritualul” statului la coadă. Jocul se numeşte
în limba poloneză Kolejka şi a fost
realizat de Karol Madaj. Jocul [2] se găseşte şi în România sub numele Stai la coadă! (varianta în engleză este
numită Queue) [3]. Până acum jocul şi
ale sale 6 variante au fost publicate în peste 90.000 de copii şi a fost
răsplătit cu titlul de ,,Jocul anului 2012 Gra Roku”, adică premiul industriei
poloneze de jocuri de societate, acordat pe baza unei jurizării şi a peste 1400
de voturi [4].
La momentul lansării sale, jocul a beneficiat de o
largă prezentare în presa internaţională ceea ce pentru IPN a însemnat o
recunoaştere ,,a ideii inovative de educaţie prin jucarea unui joc de societate
capabil să reprezinte realitatea unei ţări aflate în spatele Cortinei de Fier”
[5].
![]() |
Cutia jocului Stai la coadă! |
Descrierea jocului
Jocul Stai
la coadă! este un joc tip worker
placement, adică de plasare a pionilor pentru a realiza anumite acţiuni, la
care pot participa 2-5 jucători. Această principală mecanică este foarte bine
reprezentată în Stai la coadă! care
este atât un joc bun, cât şi o metodă plăcută de a simula experienţe … neplăcute
din anii 1980 şi nu doar din Polonia.
Principalul scop al jucătorului este de obţine toate produsele de pe lista sa
de cumpărături. O astfel de listă conţine 4 tipuri de produse în diferite
cantităţi (4 bucăţi dintr-un produs, 3, 2 şi 1 din celelalte trei, unul dintre cele
5 produse existente în joc lipsind din fiecare listă de cumpărături).
Fără a intra în multe detalii legate de
desfăşurarea unei runde de joc, amintim pe scurt doar că ea constă în plasarea
pionilor la una dintre cele cinci cozi corespunzătoare celor 5 magazine (la
care se adaugă cea de la bazar), aprovizionarea magazinelor cu marfă (jucătorii
nu ştiu dinainte ce magazine vor fi aprovizionate şi cu ce cantităţi din
respectivele produse), îmbrânceala la coadă (adică folosirea cărţilor-acţiune
pentru obţinerea unui loc mai bun la cozi sau pentru a obţine alte beneficii
inclusiv prin încurcarea socotelilor celorlalţi jucători), deschiderea
magazinelor şi luarea produselor în ordinea pionilor care stau la coadă în
funcţie de magazinele aprovizionate, trocul la bazar şi în final o fază de
administrare şi pregătire a unei noi runde de joc.
![]() |
Componentele jocului aşezate în insertul din cutie |
![]() |
Produs alimentar |
![]() |
Produs electrocasnic |
![]() |
Cartea-acţiune Dumneata n-aveai rând aici, are ca efect posibilitatea de a-ţi putea plasa pionul cu un loc mai în faţă la una dintre cozi |
![]() |
Pioni plasaţi la cozi în speranţa că vor şi reuşi să cumpere câte ceva |
Componentele jocului
Jocul conţine mai multe componente: 5 seturi de
diferite culori formate din 10 cărţi de acţiune, 5 pioni şi 5 cărţi ajutătoare
care detaliază fazele unei runde de joc, regulament de joc, table de joc
(pentru magazine şi autocamioanele cu produse), un pion de prim jucător şi unul
pentru troc, 60 de cărţi ce reprezintă 5 tipuri de produse şi 15 cărţi de
aprovizionare, 5 cărţi cu liste de produse. Calitatea componentelor este bună
şi cel mai important, contribuie prin ilustraţiile de pe cărţi la imersiunea
jucătorilor în atmosfera anilor 1980 (cu produse specifice, cu nume de cărţi-acţiune
precum ,,Critica autorităţilor”, ,,Un amic de la Comitetul de Provincie al
Partidului Unit al Muncitorilor Polonezi” sau ,,Dumneata n-aveai rândul aici”).
Cu ce
rămânem de pe urma jocului?
Jucătorul este introdus în atmosfera anilor 1980
din Polonia prin cele 60 de cărţi-produse care au figurate pe ele fotografiile
reale ale bunurilor de consum ce se găseau în acea perioadă în Polonia, prin
cele 10 cărţi de acţiuni cu nume şi acţiuni sugestive, prin regulamentul de joc
care conţine şi alte elemente interesante şi prin alte elemente de design (pete
de cafea pe unele cărţi de joc, pe planşe şi altele, bineînţeles să nu uităm de
inspirata cutie a jocului, primul contact între joc şi posibilii săi jucători).
Regulamentul de joc este prefaţat de Dr. Lukasz Kaminski Preşedintele
IPN, este ilustrat de fotografii de epocă, conţine bineînţeles şi instrucţiunile
de joc (nu pun probleme jucătorilor) şi rubrica de întrebări frecvente, iar la
final este prezentat un articol [6] semnat Dr. Andrzej Zawistowski, Directorul Biroul
de Educaţie Publică din cadrul IPN [7], şi are titlul Magazinul din perspectiva socialistă: O poveste despre statul la coadă
în Republica Populară Polonă [8]. Articolul
este o scurtă, dar bună trecere în revistă a principalelor momente din istoria
Poloniei sub comunism, cu punctarea efectelor regimului politic asupra aprovizionării
cu bunuri de consum a populaţiei. Majoritatea celor descrise sună familiar, nu
o să stricăm însă plăcerea celor ce vor să citească acele pagini.
În concluzie, Stai
la coadă! este un joc de societate reuşit şi capabil să devină un
instrument educativ pentru publicul larg, un memento pentru realitatea istorică
din anii 1980 din Polonia şi nu numai, în principal sub aspectul aprovizionării
populaţiei cu bunuri de consum. La final încheiem cu cele scrise de Dr. Andrzej
Zawistowski în articolul menţionat anterior: ,,Nu putem decât spera că, de acum
înainte, o asemenea realitate va exista doar în manualele şcolare şi în jocul
nostru” [9].
[1]
Institutul Naţional al Memoriei din Polonia, Ghid 2009, http://ipn.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0019/94150/Guide-2009.pdf;
[2] Actualmente la a şasea ediţie, Kolejka a fost
publicat prima oară la 4 iunie 2011 (http://boardgamegeek.com/boardgame/85325/kolejka;
http://ipn.gov.pl/en/news/2013/international-edition-of-queue-kolejka-on-sale-again!);
[3] Jocul a fost publicat în poloneză şi în alte 5
limbi străine (engleză, franceză, germană, rusă şi japoneză). Deocamdată pentru
România jocul vine în limba poloneză cu abţilduri în limba română pentru a fi
lipite peste cărţile de acţiune graţie celor de la Ideal Board Games şi bineînţeles cooperării dintre IPN şi
Institutul Cultural Polonez din România pentru realizarea unei ediţii româneşti
- ,,IPN in cooperation with the Polish Institute in Bucharest is now working on
an official Romanian version of the "Queue" game” (http://ipn.gov.pl/en/news/2013/international-edition-of-queue-kolejka-on-sale-again!);
jocul a fost lansat în România la 14 iunie 2013 cu ocazia evenimentului Noaptea Institutelor Culturale, la
sediul Institutului Cultural Polonez (http://www.boardgames-blog.ro/board-games/lansare-stai-la-coada-un-joc-de-societate-cu-tema-istorica/),
iar ulterior a fost lansat şi la Red
Goblin;
[4] http://boardgamegeek.com/wiki/page/Gra_Roku;
http://planszowagraroku.pl/2013/03/gra-roku-2012/,
16-03-2013; primul joc onorat cu acest premiu a fost în 2004;
[5] International
Edition of Queue (Kolejka) on Sale Again!, http://ipn.gov.pl/en/news/2013/international-edition-of-queue-kolejka-on-sale-again!;
[6] Articolul reprezintă aproape o treime din cele
42 de pagini ale regulamentului, ceea ce arată o dată în plus, caracterul
educativ al jocului de societate Stai la
coadă!
[7] A fost în acelaşi timp şi consultantul de
specialitate pentru Stai la coadă!
[8] Stai la
coadă! Instrucţiuni, p. 26-39;
[9] Stai la
coadă! Instrucţiuni, p. 39.