Industria de jocuri de societate: realități și perspective (Studiu de caz LnL)

Lock'n Load Publishing (LnL) este o companie de jocuri de societate înființată relativ recent, în anul 2006. Succesul acestei companii a fost bazat pe calitatea de creator de jocuri a lui Mark Walker. Primele jocuri la care a lucrat pentru LnL au fost Lock 'n Load: Swift and Bold, World at War: Eisenbach Gap și Lock 'n Load: Day of Heroes. World at War se bazează pe romanul lui Mark Walker World at War: Revelation, un roman care descrie în stilul istoriei alternative întâmplările petrecute în vara anului 1985, atunci când un ipotetic Al Treilea Război Mondial se pornește. Evident că Walker a fost și un bun administrator al companiei LnL, multe alte jocuri fiind dezvoltate și publicate, dar și alte activități au fost desfășurate cu succes, precum publicarea unei reviste cu jocuri, scenarii etc. După ani de creștere, în anul 2013 LnL a fost cumpărată și la un an de zile Mark Walker a fost detronat de la șefia LnL, compania orientându-se către producerea de jocuri și pe platformele digitale: PC, tablete, mobile. Reorientarea s-a petrecut mai ales că la conducerea LnL a fost adus fostul lider al Matrix Games, David Heath. Se anunță un viitor bun pentru LnL și jocurile sale, dar să observăm câteva lucruri importante și pentru industria de jocuri de societate. În primul rând, faptul că se înființează companii care ajung să aibă destul de repede succes și care să fie și vândute. Pe urmă, un sfârșit de proiect, duce la începutul unora noi. De exemplu, fostul administrator se lansează în noi proiecte, la care se așteaptă să aibă același succes dacă nu chiar mai mare - Walker a înființat în 2014,  imediat după ce a plecat de la LnL, compania Flying Pig Games care încearcă să repete aceeași formulă de succes: jocuri de război, publicație de profil. Va reuși din nou Walker? Cine știe, ce este important de reținut este că și în domeniul jocurilor de societate se pot construi bussines-uri de succes, pe baza formulei de succes din alte bussines-uri: dezvolți o afacere, o vinzi, treci la alta, o vinzi. Totul nu se face fără bani, pasiune, pricepere și investire de timp prețios. Pe urmă, trebuie spus că timpul petrecut din anonimitate până la recunoaștere fie și într-un segment restrâns ca cel al jocurilor de război și nu numai (LnL avea lansate și alte jocuri fantasy, SF etc.), este din ce în ce mai scurt. Sunt aici și o mulțime de alte exemple, de data aceasta din rândul firmelor de boardgames: Plaid Hat Games, Iello etc. Ele s-au bazat pe unul-două jocuri de succes, după care au reușit să ,,explodeze creativ”, cu bani și recunoaștere din partea tuturor din branșă (și nu e vorba doar de wargameri, dacă ne gândim la celelalte două exemple date). Deci, industria de jocuri de societate este o industrie care începe să atragă din ce în ce mai mult interes (să ne gândim și la achiziționarea Asmodee/FFG/Days of Wonder). Pe urmă, din melanjul care deja se petrece sub ochii noștri între boardgames și jocurile digitale pe diferite platforme, mai ales mobile, s-ar putea ca statutul industriei de boardgames să crească și mai repede. Poate că în viitor vom vorbi din ce în ce mai puțin despre boardgames. Astăzi, spre exemplu, se vorbește deja de enhanced boardgame  prin integrarea jocului fizic cu dispozitive digitale (aplicații software pentru tablete, mobile, PC și gadget-uri) așa cum e cazul la Golem Arcana, Alchemist, cum va fi pentru XCOM: The Boardgame și pentru cine mai știe câte altele.